Forum www.hellridersrom.fora.pl Strona Główna www.hellridersrom.fora.pl
gildia
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Poradnik dla Początkujących/Pierwsze kroki z grą

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.hellridersrom.fora.pl Strona Główna -> PORADY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Elentiria




Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:07, 04 Sty 2011    Temat postu: Poradnik dla Początkujących/Pierwsze kroki z grą

1. Wstęp.

Jak już pewnie wiecie , Runes of Magic jest grą typu Massive Multiplayer Online Role Playing Game , czyli w skrócie MMORPG . Klimat gry utrzymany jest w stylu fantasy i często porównywany z World of Warcraft czy Lineage . Gra jest darmowa do ściągnięcia i grania , a serwery utrzymywane są między innymi z wbudowanego w grę sklepu (Item Shop) , w którym możemy dokonać za prawdziwe pieniądze zakupu przedmiotów ułatwiających rozgrywkę. Ale o tym później . Pisząc ten poradnik staram się używać nazw polskich , gdyż gra jest zlokalizowana , lecz dla ułatwienia orientacji w grze , w nawiasach będę umieszczał czasami nazwy w j.angielskim , ponieważ spora część graczy posługuje się terminologią anglojęzyczną . Poradnik ten jest przeznaczony dla osób zaczynających zabawę w RoM , a zagadnienia w nim zawarte powinny wyjaśnić większość wątpliwości świeżych graczy i pozwolić "otrzaskać" się z podstawami . Jeśli "posłuchacie" chwilkę czatu w grze , zobaczycie że większość pytań od nowych graczy to : "ejjj , jaka subklasa dla maga najlepsza ? " , "gdzie jest ..... z tego questu ? " lub podobne . Bardziej doświadczeni gracze mają czasami już dość po raz pięćdziesiąty odpowiadać na to samo pytanie co często widać po odpowiedziach . Dlatego postanowiłem napisać ten poradnik . Z góry ostrzegam że nie wyczerpuje on całości tematu i często będę się odwoływał do innych poradników na tym forum , podając ich adresy. Większość poradników była pisana zanim pojawiła się polska wersja językowa , lub pisana jest przez graczy grających w j.angielskim . Zatem - zaczynajmy .

2. Client i instalacja patchy i tworzenie konta.

Pliki instalacyjne gry są do pobrania z oficjalnej strony gry
[link widoczny dla zalogowanych]
lub ze stron fanowskich .
[link widoczny dla zalogowanych]
Niestety jego rozmiar to ok 7 GB danych , więc ludzie ze słabszymi łączami mogą trochę zgrzytać zębami przy pobieraniu plików . Po zainstalowaniu gry i uruchomieniu zaczyna się aktualizacja klienta gry . Może to trochę potrwać , gdyż klient ma w zależności od wersji , od kilku do kilkudziesięciu patchy do pobrania. Bywa czasami , że klient nie chce się zaktualizować automatycznie . Pozostaje wtedy metoda "ręczna". Patche , tak jak instalator są do pobrania ze stron w postaci plików wykonalnych , tzn do uruchomienia poprzez dwukrotne kliknięcie myszą . Patche trzeba uruchamiać w odpowiedniej kolejności , oznaczonej w nazwie pliku (z jakiej wersji na jaką aktualizuje). Po zaktualizowaniu klienta do ostatniej wersji można już wejść do gry i zalogować się .
Na stronie głównej gry , trzeba założyć konto gracza , czyli podać login , hasło , e-mail ( standard w grach MMO ) i poczekać na email aktywacyjny. Może to trochę potrwać ale nie ma co wszczynać alarmu , na pewno email trafi na skrzynkę .

3. Rozpoczęcie gry.

Czas uruchomić grę . Pojawi się okno startowe , tak jak przy aktualizacji , lecz teraz ikona "Rozpocznij Grę" będzie aktywna . Lecz zanim uruchomisz grę , poświęć kilka minut na opcję "Konfiguracja" . Dopasuj grafikę , dźwięki i wersję językową do swoich wymagań . Wybór języka nie jest taki oczywisty , jakby się mogło wydawać . Wielu doświadczonych graczy pozostawia j.angielski jako język gry . Powody są różne . Jednych denerwuje lokalizacja tekstów i nazw (tłumaczenie nie jest idealne , delikatnie mówiąc ) inni stawiają na usprawnienia (addony) , a te rzadko działają z polską wersją językową . Gdy już przebrniesz przez konfigurację i uruchomisz grę , znajdziesz się na stronie wyboru serwera . Istnieje kilkadziesiąt serwerów europejskich w większości nastawionych pod konkretne nacje i języki , co można rozpoznać po flagach obok nazw . Na chwilę obecną istnieją dwa serwery polskie : Cath i Saoraid , oraz kilka serwerów międzynarodowych , sygnowanych flagą Unii Europejskiej . No chyba że ktoś woli grać na serwerach niemieckich , hiszpańskich czy rosyjskich Wybór serwera przemyśleć , bo późniejsze przeniesienie postaci na inny jest niemożliwe .

3.1 Podstawy tworzenia i zarządzania postaciami.

Po wybraniu serwera pojawia się opcja wpisania drugiego hasła (koniecznie zapamiętać , zapisać , wykuć w kamieniu) .Pozwoli ono dokonywać zakupów w Item Shopie czy też wykasować niechcianą postać z konta . Nareszcie możemy zacząć tworzyć postać , ale warto tu chwilkę się zastanowić nad wyborem . Jeżeli ktoś wcześniej grał w podobne gry , nie będzie miał problemu z wyborem postaci . Zapewne od dawna wie jaki styl gry mu pasuje i czy chce być DPS-em , bufferem , tankiem czy healerem . Nowicjuszy zaś zapraszam do kolejnego rozdziału poradnika .

3.2 Wybór rasy , płci , wyglądu i nicka.

Tu nie ma większych problemów . Wybieramy rasę postaci . Na chwilę obecną dostępna jest rasa człowiek i elf . Ma to wpływa na dostępność klas do wyboru . Człowiek nie może wybrać Strażnika (Warden) i Druida , a dla Elfa niedostępne są klasy Kapłana i Rycerza . O ile Druid i Kapłan w jakimś stopniu są klasami zamiennymi (obie są klasami leczącymi) , o tyle Strażnik i Rycerz mają już inne funkcje i są stosowane do innych zadań , ale o tym później .
Następnie wybieramy płeć (kobieta-mężczyzna) . Nie ma większych różnic w graniu postacią męską i żeńską . Jedyną różnicą którą zauważyłem jest łatwiejsze wykonanie jednego czy dwóch questów przez postać żeńską . Obie płcie otrzymują te same statystyki , atrybuty i ekwipunek (za wyjątkiem kostiumów z Item Shopu) , więc kwestia płci postaci zależy tylko od wyboru gracza .
Ustawiamy sobie suwaczkami wygląd postaci . Wybór jest naprawdę ogromny , więc można poszaleć i stworzyć dumnego wysokiego elfa , ale i brodatego , niskiego , grubego człowieczka o wyglądzie krasnoluda . Niech zadziała wyobraźnia .
Teraz wybór nicka , czyli imienia postaci . Tu też panuje duża dowolność , ale warto pamiętać o kilku zasadach . Po pierwsze imię powinno się wpasować w klimat gry . Kuba88pl brzmi w klimacie fantasy dość dziwnie , nie uważacie ? Czy nie lepiej dać np. Kubasus albo Kubaz . Też podkreśla imię a lepiej wpasowuje się w kanon . Sprawa druga . Zlepek liter niemożliwy do wymówienia typu Kshakduygdo jest domeną goldsellerów i z miejsca ląduje na czarnych listach większości graczy . Sprawa trzecia - nicki obrażające uczucia innych . Możesz nazwać postać słowem powszechnie uważanym za obraźliwe , lub jego fonetycznym zapisem , imieniem boga jakiejś religii lub zlepkiem słów typu "Twojamatkato....". Pamiętaj tylko że to nie gra solo i tu spotykasz żywych graczy , którzy mogą mieć pretensje o twojego nicka . To prosta droga do wylądowania na czarnej liście u graczy i zero pomocy z ich strony . Poza tym jest to chyba niezgodne z zasadami gry i może zostać zaraportowane do moderatorów co zakończy się banem .

4.3 Klasy postaci.

Przyszedł czas na wybór klasy postaci . W grze do wyboru mamy ich 8 , a należy pamiętać że po osiągnięciu 10 lvl będziemy mogli wybrać z nich subklasę co daje liczbę 48 kombinacji klas . Dużo ? No powiedzmy że kombinacji jest o połowę mniej gdyż w każdej chwili grając np. jako Łotr/Zwiadowca macie możliwość przełączenia się u pokojówki lub w Auli Klas na kombinację Zwiadowca/Łotr . Poniżej przedstawię dostępne klasy z krótkimi opisami ale najpierw zasada nr 1 :

W Runes of Magic nie ma „najlepszej” klasy do grania.

Nie da się określić kto jest lepszy – Mag , Rycerz czy Zwiadowca. Wszystko zależy od preferencji gracza , jego umiejętności w prowadzeniu postaci i prawidłowego doboru ekwipunku . Owszem jest kilka kombinacji klas , które są wybierane częściej ze względu na łatwiejszą grę solo , jednak pozostałe mają równie wiele do pokazania w drużynie czy też na rajdach.

1. Rycerz (Knight)
Rasa : człowiek
Dostępne subklasy : Mag , Kapłan , Zwiadowca , Łotr , Wojownik
Sposób zasilania umiejętności : Mana (ilość zależna od atrybutów i poziomu postaci )

Klasa nastawiona na walkę w bezpośrednim kontakcie Ciężko opancerzona , jako jedyna może nosić zbroje płytowe . Bardzo przydatna jako tank . Posiada umiejętności zwiększające agro potworów , a także wiele umiejętności podnoszących obronę .

Najczęściej spotykane kombinacje :
Rycerz/Kapłan - ułatwione granie solo dzięki umiejętnościom leczącym Kapłana .
Rycerz /Wojownik - czysty tank . Ciężko się nim gra solo , ale niezastąpiony w grupie.

2. Kapłan (Priest)
Rasa : człowiek
Dostępne subklasy : Mag , Rycerz , Zwiadowca , Łotr , Wojownik
Sposób zasilania umiejętności : Mana (ilość zależna od atrybutów i poziomu postaci )

Posiada szeroki wachlarz umiejętności leczących , wskrzeszających i wspierających drużynę . Niestety ze względu na słabą obronę fizyczną z ekwipunku , bardzo wrażliwy na ataki . Podstawa wszystkich wypraw grupowych , rajdów i instancji . Samotna gra jest ciężka , ale nie ma problemu ze znalezieniem grupy czy gildii

Najczęściej spotykane kombinacje :
Kapłan/Mag - Kilka przydatnych buffów na regenerację many , spory bonus do many , poza tym przełączając klasy otrzymujemy najłatwiejszy chyba do expienia zestaw Mag/Kapłan .
Kapłan/Rycerz - najpopularniejsza kombinacja lecząca . Dobra obrona z umiejętności Rycerza i kilka przydatnych elitarnych umiejętności. Duży bonus do leczenia

3. Wojownik (Warrior)
Rasa : człowiek , elf
Dostępne subklasy : Rycerz (tylko człowiek) , Kapłan (tylko człowiek) , Mag , Zwiadowca , Łotr , Strażnik (tylko elf) , Druid (tylko elf)
Sposób zasilania umiejętności : Wściekłość (Rage)

Klasa do walki w zwarciu. Uzbrojeniem i stylem walki przypomina Barbarzyńców . Preferowana broń jedno i dwuręczne topory . Średnie opancerzenie . Ciekawy jest system energii zasilającej umiejętności . Jest to wściekłość (Rage) . Zadając i otrzymując ciosy Wojownik ładuje 100 punktowy pasek Wściekłości co pozwala mu używać bardziej śmiercionośnych umiejętności . Alchemicy potrafią wytwarzać buteleczki z 40 lub 100 punktami Wściekłości co pozwala omijać proces ładowania paska .

Najczęściej spotykane kombinacje :
Wojownik/Łotr - duże ilości zadawanych obrażeń
Wojownik/Strażnik - inna kombinacja z dużym damage , choć mniej popularna.
Wojownik/Rycerz - dobra obrona . Off-tank .

4. Zwiadowca (Scout)
Rasa : człowiek , elf
Dostępne subklasy : Rycerz (tylko człowiek) , Kapłan (tylko człowiek) , Mag , Wojownik , Łotr , Strażnik (tylko elf) , Druid (tylko elf)
Sposób zasilania umiejętności : Skupienie (Fokus)

Klasa walki z dystansu . Używa szybkich ale ze słabszymi obrażeniami łuków lub wolnych lecz potężnych kusz . Walka tą klasą często kończy się zanim przeciwnik dotrze do zwiadowcy . Duży wybór umiejętności pozwala określić własny styk walki . Zasilanie umiejętności odbywa się za pomocą 100 punktowego paska Skupienia (Fokus) , który odnawia się z pewną stałą prędkością , więc trzeba uważać by nie zostać bez Skupienia w środku walki . Podobnie jak u wojownika , alchemicy mogą wytwarzać 40 i 100 punktowe flaszki Skupienia .

Najczęściej spotykane kombinacje :
Zwiadowca/Łotr - Walka za pomocą dwóch broni z repertuaru umiejętności Łotra i umiejętności pasywne pomagają szybciej eliminować przeciwników .

5. Mag (Mage)
Rasa : człowiek , elf
Dostępne subklasy : Rycerz (tylko człowiek) , Kapłan (tylko człowiek) , Zwiadowca , Wojownik , Łotr , Strażnik (tylko elf) , Druid (tylko elf)
Sposób zasilania umiejętności : Mana (ilość zależna od atrybutów i poziomu postaci )

Mistrz magii . Klasa zadająca potężne obrażenia od magii ognia i wiatru . Podobnie jak u zwiadowcy walka kończy się często zanim przeciwnik podbiegnie , a przynajmniej tak powinna się kończyć , bowiem podobnie jak u Kapłana obrona nie jest najmocniejszą stroną Maga . Duży wybór czarów ofensywnych - każdy znajdzie coś dla siebie .

Najczęściej spotykane kombinacje :
Mag/Kapłan - najpopularniejsza kombinacja . Łatwo się gra solo , duża szansa na przeżycie dzięki umiejętnościom Kapłana . Dobry wybór dla postaci którą chcielibyście zapoznać się z grą . Minusem jest duża prezencja tego typu kombinacji na serwerach - ciężko znaleźć gildię , grupę - ogólnie do gry solo .
Mag/Łotr -Duże obrażenia i umiejętności pomocne w walkach z innymi graczami . Istna maszynka do zabijania. Bardzo popularna kombinacja do PvP .
Mag/Druid - odpowiednik Maga/Kapłana ale z innym zestawem umiejętności . Bardziej przydatny w grupowym graniu .

6. Łotr (Rouge)
Rasa : człowiek , elf
Dostępne subklasy : Rycerz (tylko człowiek) , Kapłan (tylko człowiek) , Zwiadowca , Wojownik , Mag , Strażnik (tylko elf) , Druid (tylko elf)
Sposób zasilania umiejętności : Energia (Energy)

Wojownik cienia , mistrz podstępu i trucizn . Klasa do walki bezpośredniej , lecz najlepsze wyniki osiąga atakując z zaskoczenia . Potrafi zatruć broń , oślepić , spowodować krwawienie , a gdy coś pójdzie nie tak zniknąć przeciwnikowi z oczu i oddalić się . Umiejętności zasila 100 punktowym paskiem Energii (Energy) , który tak jak u Zwiadowcy odnawia się ze stałą prędkością . Dostępne są też napoje energii 40 i 100 punktów produkowane przez alchemików.

Najczęściej spotykane kombinacje :
Łotr/Zwiadowca - Duża pomoc ze strony umiejętności Zwiadowcy . Zaczynamy z dystansu , a po dobiegnięciu przeciwnika wykańczamy umiejętnościami Łotra.
Łotr/Rycerz - Wzmocnienie obrony pasywnymi umiejętnościami rycerza i Rozbrojenie gdy skończy siię Energia
Łotr/Wojownik - Duże obrażenia , dwa jednoręczne topory , umiejętności Łotra ładują wściekłość , a później umiejętności wojownika pozwalają na regenerację Energii .

7. Druid ( hmmm ... Druid? )
Rasa : elf
Dostępne subklasy : Zwiadowca , Wojownik , Łotr , Mag , Strażnik
Sposób zasilania umiejętności : Mana (ilość zależna od atrybutów i poziomu postaci ) i Punkty Siły Natury

Elfi odpowiednik Kapłana . Klasa lecząca i wzmacniająca członków drużyny . Ciekawostką jest system Punktów Siły Natury które oprócz Many są wymagane do użycia niektórych umiejętności . Posiada troszkę większy od Kapłana zestaw umiejętności ofensywnych .

Najczęściej spotykane kombinacje :
Druid/Mag - Kombinacja podobna do ludzkiego odpowiednika , lecz gra się nią trochę inaczej .

8. Strażnik (Warden)
Rasa : elf
Dostępne subklasy : Zwiadowca , Wojownik , Łotr , Mag , Druid
Sposób zasilania umiejętności : Mana (ilość zależna od atrybutów i poziomu postaci )

Klasa predysponowana do walki bezpośredniej .... choć niekoniecznie .Posiada umiejętności walki w zwarciu jak i czary(ale o bardzo krótkim zasięgu) . Jedyna klasa , która potrafi przyzwać stwory natury do walki . ( nie licząc systemu petów po patchu 3.0.2. ) Posiada czwarty rodzaj umiejętności które może rozwijać - umiejętności bitewne stworów.

Najczęściej spotykane kombinacje :
Strażnik/Zwiadowca – Na początku rozgrywki kombinacja pozwalająca wysłać stwora do walki a samemu walczyć z dystansu i wspomagać stwora czarami i leczeniem . Później ze względu na słabość stworów warto go zmienić w klasę do walki bezpośredniej a zwierzaka używać jako źródło buffów i ogólną przeszkadzajkę . W późniejszym stadium dość duże obrażenia jak na Strażnika.

4.4 Umiejętności główne , klasowe i elitarne.

Każda stworzona postać posiada 3 rodzaje umiejętność . Są to umiejętności główne , klasowe , elitarne , a u Strażnika dochodzą jeszcze umiejętności stworów .

Umiejętności główne – dostępne dla postaci zarówno z klasy podstawowej jak i z subklasy .
Umiejętności klasowe – dostępne dla postaci tylko z klasy podstawowej .
Umiejętności stworów – dostępne tylko gdy klasą podstawową jest Strażnik .
Umiejętności elitarne – dostępne dla postaci tylko z danej kombinacji klas . Umiejętności te trzeba jednak wcześniej wykupić u trenerów . Nie pojawiają się one automatycznie po osiągnięciu przez postać danego poziomu .

Skomplikowane ? Więc dajmy taki przykład :

Gramy Magiem/Łotrem .
W tym wypadku Mag jest klasą podstawową , a Łotr subklasą .

W tej konkretnej konfiguracji dostępne będą :
- umiejętności główne Maga
- umiejętności główne Łotra
- umiejętności klasowe Maga
- umiejętności elitarne dla kombinacji Mag/Łotr

Teraz idziemy do pokojówki i przełączamy klasy . Otrzymujemy kombinację Łotr/Mag

Teraz dostępne będą :
- umiejętności główne Łotra
- umiejętności główne Maga
- umiejętności klasowe Łotra
- umiejętności elitarne dla kombinacji Łotr/Mag ( nie są takie same jak w kombinacji Mag/Łotr )

Jak widać umiejętności główne obu klas są dostępne zawsze , a klasowe i elitarne tylko dla klasy podstawowej .

Rozwój Umiejętności

Jak rozwijać umiejętności ? Za każdego zabitego przeciwnika lub za wykonane zadanie dostajemy 2 rodzaje punktów .
Punkty Doświadczenia (PD) pozwalają nam awansować na coraz wyższe poziomy postaci .
Punkty Talentu (PT) służą do rozwijania umiejętności postaci .
Inwestując PT w umiejętności wzmacniamy ją , bu zadawała większe obrażenia , lepiej leczyła , czy też dłużej trwały efekty czaru/ataku . Jednak punktów tych jest stanowczo za mało by wszystkie umiejętności rozwijać na maksimum i równomiernie . Trzeba mądrze wybrać kilka najbardziej przydatnych i je rozwijać , a resztę punktów inwestować w umiejętności mniej przydatne , lub zachować na później , gdy na wyższych poziomach postaci odblokuje się jakaś przydatna umiejętność .

Bardzo dobrym źródłem wiedzy o Runes of Magic jest strona :

[link widoczny dla zalogowanych]

Jest to prawie kompletna baza wiedzy o grze . Opisane są tam wszystkie zadania , umiejętności postaci , przedmioty itp . Niestety tylko w j.angielskim , niemieckim i chyba rosyjskim . Łatwo jednak porównać sobie umiejętności postaci z tymi w grze choćby po ikonach . Zachęcam do korzystania z bazy bo wiele ułatwia .



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Elentiria dnia Wto 11:19, 04 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.hellridersrom.fora.pl Strona Główna -> PORADY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin